• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Samla lån.. vad göra?

Da9si

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Hej!
Jag har läst en hel del inlägg här, tills ögonen går i kors snart. Men skulle behöva hjälp.

Jag har en del skulder men vill gärna ha lite tips och hjälp vad jag ska göra. 3 stora skulder och 2 små.

ICA banken : 323k ungefär
LOmedlemslån: 110k ungefär
Avida 190k
Credway 29k
Brixo : 5k

Credway och Brixo kan man lösa snabbare. Men de andra tre med olika höga räntor, betalar jag 10-12 tusen i månaden för.
Jag vill samla de alla tre till ett enda lån.

kreditbetyg har gått från svagt till bra, 2 kreditupplysningar sedan förra året, årsinkomst 2022 var 514 tusen.

Finns det någon bank man kan vända sig till? Är det ens värt att försöka? Har SEB i nuläget, men har hört att Nordea är bra också. (?)

27 år, kvinna, bor hemma pga dessa skulder som gör de lite omöjligt att bo själv .. inkomst 19-20 efter skatt, ibland mer beroende på extrajobbet utöver mitt ordinarie

ursäkta röran i texten, ny i forumet. Tack på förhand! ??
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
940
Mottagna reaktioner
511
Poäng
577
Det låter ändå som du har förutsättningar att kirra det här! Bra inkomst och i och med att du bor hemma i dagsläget kan du säkert hålla ner kostnaderna.

Vad har du för räntor på lånen och vilken UC-score har du?

Att få ett stort samlingslån direkt är nog svårt i och med att bankerna är så tuffa nu. Om jag vore du skulle jag lägga upp en plan på 6-12 månader för att först optimera förutsättningarna.

Snåla, betala ner med snöbollsmetoden, vänta ut förfrågningar.

Betala bort "småkrediterna" först. De drar ju ner ditt betyg också. Fundera på att köra jämkning och använd överskottet till att amortera ner.

Kanske du kan ha som mål att söka samlingslån när du har kommit ner i 500 K kvar i skulder?
 

Da9si

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Tack för ditt svar!

LO, 8,80%
ICA tror de ligger på 12%
Avida 18% cirka

Min UC ligger nu på 2,8
Vad innebär jämnkning? Har hört ordet men aldrig uppfattat vad det innebär.
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
940
Mottagna reaktioner
511
Poäng
577
Tack för ditt svar!

LO, 8,80%
ICA tror de ligger på 12%
Avida 18% cirka

Min UC ligger nu på 2,8
Vad innebär jämnkning? Har hört ordet men aldrig uppfattat vad det innebär.
Eftersom du (och 98 procent av oss som hänger här) har höga räntekostnader får vi ju tillbaka en bra återbäring i samband med deklarationen. 30 procent av dina räntekostnader är ju avdragsgilla. Att jämka innebär att du istället får de pengarna utbetalda tidigare i form av lägre skatt (=mer pengar utbetalt) som kan användas till att amortera ner på lånen till exempel. Det innebär förstås att du inte får ut en skön klumpsumma i vår som du säkert är van vid, men de är ju (i alla fall för mig) lätt att frestas använda till roligare saker än betala ner lån för. Men i det långa loppet är det ju värt det. I nuläget kan man lite tillspetsat säga att du lånar ut pengar till staten utan ränta som du egentligen kan betala ner på tex ditt Avida-lån med 18 procents ränta
 

Da9si

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Tack snälla för dina snabba och utförliga svar!
Det med att jämka låter som något att titta på. Är det via Skatteverket man ansöker om det ?
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
940
Mottagna reaktioner
511
Poäng
577
Ja, precis, en bra guide (och mycket information kring det) här

 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
940
Mottagna reaktioner
511
Poäng
577
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp